Heerlijke herfstige homemade granola


Met een ziek jongetje hier op de bank, vanmorgen van school gehaald nadat zijn juf belde dat ie had overgegeven, ben ik nogal aan huis gebonden. Maar dat vind ik stiekem helemaal niet erg, het moeten hardlopen kan ik nu even loslaten voor vandaag, die mogelijkheid is er niet.

Dé gelegenheid om eens een nieuwe voorraad gebakken muesli te maken en in huis aan de slag te gaan. Ik moest het doen met wat ik nog in de voorraadkast had liggen, het is een heerlijk kruidige combinatie geworden van pecannoten en kaneel. Lekker door de (soja)yoghurt, met wat (plantaardige) melk of als topping voor een smoothiebowl.

Het is simpel om te maken, je weet precies wat erin zit wat ik zelf een prettig idee vind (geen dierlijke producten) en ook wel budgetproof als je weet wat je waar moet kopen :)



Ingrediënten:

  • 250 gram havermout (halve zak a €0,39, goedkoopste uit de supermarkt)
  • 1 cup gepofte amaranth (gekocht in Duitsland)
  • 2 handjes zonnebloempitten (goedkoop te halen in Duitsland bij de drogist)
  • 2 handjes rozijnen (zak met 375 gram sultanarozijnen kost €1,35 bij Jumbo)
  • 2 handjes pecannoten, breek ze even doormidden (in aanbieding bij Lidl gekocht)
  • 5 el ahornsiroop (aanbieding bij Lidl/Aldi voor €3,49)
  • 4 el zonnebloemolie (goedkoper dan kokosolie, 1 liter kost iets meer dan €1,-)
  • 4 el water
  • Kaneel
  • Kardemom
  • Koekkruiden
Verwarm de oven voor op 160 graden. Meng alle ingrediënten goed door elkaar in een mengkom (als je de amaranth niet kunt vinden laat het dan lekker achterwege), het moet een beetje aan elkaar blijven kleven om de lekkere gebakken smaak te krijgen.
Bak het zo'n 20 minuten in de oven op 160 graden, je kunt het halverwege even omscheppen om alles goed gebakken te krijgen. Laat het goed afkoelen voordat je het in een pot stopt, zo wordt het krokant en blijft het vers.

Ik eet het het liefst met havermelk en een eetlepel lijnzaad erdoor als ontbijt.




Reacties