Traktatie: Regenboog wortelmuffins


Voor zijn verjaardag mocht mijn jongste zoon voor het eerst trakteren op school! Het heeft wel wat hoofdbrekers en enkele slapeloze nachten gekost (ik droomde over blauwe botercrème, zo was ik er mee bezig), maar het was zeker geslaagd. Het is eigenlijk niet moeilijk te maken, het resultaat is spectaculair. Mijn zoon was er ongelooflijk blij mee, dat is natuurlijk het allerbelangrijkst.

Ik kan het mijzelf ook zo lastig maken, de lat ligt enorm hoog omdat het mijn oud-collega's zijn. Het moet natuurlijk wel leuk, (enigszins) gezond, vegan én uitnodigend zijn. Mijn omgeving weet dat inmiddels en brainstormt met me mee, de schatten. 
3 mensen stuurden afzonderlijk van elkaar me een foto van een regenboogcupcake als traktatie-idee (R. is stapelgek op regenbogen en eenhoorns); de boodschap was wel duidelijk, dat moest hem worden!
Ik heb het idee voor de topping overgenomen en een vegan versie ervan gemaakt, dat combineert goed met worteltjestaart-muffins dacht ik. En dat is inderdaad zo :)

Ingrediënten voor 12 muffins:
  • 150 g geraspte wortel/bospeen
  • 175-200 g banaan = 2 bananen, afhankelijk van de grootte
  • 125 g gemalen havermout
  • 80 ml zonnebloemolie/kokosolie
  • 20 ml ahornsiroop
  • 2 tl bakpoeder
  • 20 g fijngehakte walnoten
  • 20 gram rozijnen
  • kaneel
Botercrème:
  • wajang margarine 125 gram
  • 1 bus poedersuiker
  • scheutje plantaardige melk
  • 1 tl blauwe kleurstof
Regenboog: 
  • per muffin een 1/2 zuur regenboogmatje van Look-o-look, blijken gewoon vegan te zijn!

Bereiding:

Verwarm de (hetelucht) oven voor op 180 graden Celsius.
Rasp de wortels handmatig of door middel van een keukenmachine (véél sneller) in dunne reepjes/sliertjes.
Prak de bananen tot er een smeuïg geheel ontstaat.
Maal de havermout vlokken tot havermoutmeel en doe dit in een kom.
Voeg aan de havermout de zonnebloemolie, bakpoeder en banaan toe en meng dit met een lepel goed door elkaar (of eventueel met een mixer).
Voeg als laatste de wortel, rozijnen en walnoten toe aan het mengsel en roer dit goed door
Verdeel het deegmengsel over de 12 muffinvormpjes en bak ze in 30 minuten gaar op 180 graden Celsius.

Let op: ze worden niet heel droog aan de binnenkant, omdat de banaan de muffins smeuïg houdt. Als je tussentijds wil kijken of de muffins al gaar zijn met een satéprikker, onthoud dan dat deze er niet heel droog uit zal komen.

Zorg dat de margarine op kamertemperatuur is zodat het zacht genoeg is om te verwerken. Klop het met een handmixer/keukenmachine zacht(er). Voeg dan de poedersuiker en een scheutje melk toe (dit om het stuiven te verminderen) en meng tot een zachte crème. Tot slot als je wilt de kleurstof toevoegen om het extra spectaculair te maken.

Verdeel de botercrème over de afgekoelde muffins (echt afgekoeld, anders smelt de botercrème) en steek de regenboog erin. Succes verzekerd!

N.B. Je kunt uiteraard ook bietensap (roze), wortelsap (oranje), spirulinapoeder (blauwgroen), spinaziesap (groen) rodekoolsap (paars) gebruiken als natuurlijke kleurstof.


Ook op de verjaardag 's middags werd er gesmuld van de regenboogmuffins. Daarnaast maakte ik een vegan kwarktaart en een niet-normaal-lekkere-chocolade-ganache-taart die met mijn verjaardag zo in de smaak viel bij iedereen.

Reacties