DIY: Schort van spijkerbroek maken


Wat doe je wanneer de oppashond je broek kapot bijt? Heel hard balen natuurlijk, om er daarna een schort van te maken! 

Het lijkt wel of al m'n broeken tegelijkertijd verslijten, de een na de ander worden ondraagbaar. Het kan natuurlijk komen doordat ik me voorgenomen heb geen kleding te kopen tenzij ik het echt nog heb, om zo eerst af te dragen wat ik al in de kast heb liggen.

Vanuit duurzaamheidsaspect nam ik dat besluit, maar ook gewoon omdat ik ijdel ben. Ik ben dikker dan ik zou willen en wil echt niet nu een broek kopen terwijl ik zeker 15 kilo kwijt wil. 


Goed, een schort is eigenlijk heel simpel om te maken:
  • Knip de broekspijnen aan de voorzijde door van onder tot boven, tot aan de broekband. Houdt de broekband intact, dit wordt de sluiting voor om je middel. Knip om de zakken heen, die zijn handig om te behouden.
  • Knip dan de broekpijpen af net onder de knie. Één broekspijp bewaar je en gebruik je als borststuk.
  • Naai vanaf het kruisstuk de broekspijpen vast. Ik gebruikte een skinny jeans en heb smalle pijpen die ik niet helemaal tot onder aan toe vast gezet heb.
  • Meet dan wat een fijne lengte is voor het borststuk en zet deze vast aan de broekband.
  • Voor de sluiting in de hals kun je een lint gebruiken, ik maakte gebruik van het feit dat het een herenbroek is en dus knoopsluiting heeft (ik kreeg de broek van mijn stiefbroertje, ideaal zo'n broertje met goede smaak ;) ), ik knipte de gulp af en heb dat als sluiting in de nek gebruikt.



Ik heb geen naaimachine en heb alles met de hand genaaid, met een klein half uurtje ben je wel klaar hiermee.

Reacties