Gebakken cheesecake met bosbessensaus #vegan


Voor mijn verjaardag maakte ik 3 taarten. Dat doe ik al jarenlang, zelf de taarten maken, maar dit jaar was de eerste keer dat ik volledig vegan taarten maakte.
Ik wilde de visite laten proeven dat plantaardig eten echt niet betekent dat je inlevert op smaak; ook is het vegan leven zo'n deel van mijn identiteit nu dat ik het erg moeilijk vond om de normale monchou taart etc. te maken. Ik kan het mezelf enorm moeilijk maken, het moest natuurlijk perfect worden; maar het is goedgekomen. De taarten vielen unaniem in de smaak bij iedereen. Missie geslaagd dus!

*Sorry voor de slechte foto's, maar ik was zo gestrest dat ik eerst helemaal vergat om foto's te maken 😞





De eerste taart was een gebakken cheesecake, gemaakt van cashewnoten. Omdat ik nog wat zoets miste heb ik een bosbessensaus gemaakt, dat maakte het echt helemaal af.
Inspiratie voor het recept vond ik bij minimalist baker, ik heb geen roomkaas gebruikt maar extra cashews en een bosbessensaus als topping.
Het kost wel wat tijd om het te maken, maar het is de moeite zeker waard! Begin er twee dagen van te voren mee.


Ingrediënten:

Cheeselaag:

  • 3 cups cashewnoten
  • 1 blik kokosmelk
  • 2 eetlepels custard
  • 160 ml ahornsiroop
  • 1 el kokosolie
  • rasp (zest) van 1 citroen
  • sap van 1 citroen
  • snufje zout
Bodem:
  • 170 gram amandelen
  • 140 gram havermout
  • 50 gram suiker
  • snufje zout
  • ca. 120 ml kokosolie
Bosbessensaus:
  • 250 gram bosbessen (diepvries)
  • 2 el suiker
  • 2 el citroensap
  • scheutje water

Bereiding:

Zet het blik kokosmelk de avond van te voren in de koelkast. De cashewnoten kun je weken, een avond van te voren of in kokend water weken de dag zelf.
Doe de cashewnoten in een kom en giet er heet water overheen. Laat een uur staan en giet dan af.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Maak een vel bakpapier nat onder de kraan en wring uit. Drapeer deze in een springvorm (ik gebruikte een van 24 cm).
Doe de amandelen, havermout, suiker en zout in een blender of hakmolen en maal fijn. Roer dan in stapjes de gesmolten kokosolie er doorheen, totdat je een los deeg hebt.
Verdeel het deeg over de bodem, druk goed aan en bak dit zo'n 15 minuten in de oven. Verhoog de temperatuur naar 190 graden en bak het nog 5 tot 10 minuten, totdat de bodem begint te verkleuren. Haal uit de oven, laat het enigszins afkoelen en verlaag de temperatuur naar 160 graden.

Doe de cashewnoten, de dikke crèmelaag van de kokosmelk die je eraf schept, custardpoeder, ahornsiroop, kokosolie, citroenzest, -sap en zout in een blender en blend dit tot een vloeibare crème. 
Verdeel het mengsel over de bodem, tik tegen de zijkant van de springvorm om eventuele luchtbellen eruit te krijgen en bak de taart 50 minuten tot een uur op 160 graden. De taart is goed wanneer hij niet meer vloeibaar is maar nog wel een beetje meebeweegt als je tegen de vorm aantikt. De consistentie van een pudding zeg maar.

Laat de taart afkoelen en zet het in de koelkast zo'n 5 uur lang (of de hele nacht).
Voor de bosbessensaus doe je de bosbessen, suiker, water en citroensap in een steelpan en breng je het al roerend aan de kook. Laat het zo'n 10 minuten inkoken tot een saus.
Breng de sauslaag aan op de taart als de taart volledig afgekoeld is.

Ik ben benieuwd of je 'm net zo lekker vindt als ik!


Reacties