Afscheidscadeau juf, wel of niet doen?


Morgen is de laatste schooldag voor de vakantie, dan is de kleine man 6 weken thuis. Hij gaat over naar groep 2 en krijgt een andere leerkracht, morgen is dus ook het afscheid van zijn huidige juf.

Geef je ook een afscheidscadeau aan de leerkracht? Ik twijfelde. Ze krijgen toch al betaald voor het werk, waarom dan ook nog een cadeau geven?
Wordt het dan niet opbieden tegen elkaar; ouders hebben die neiging nog wel eens, het ene cadeau is nog groter dan het andere.
En wat heeft een leerkracht aan een mok met de foto van jouw kind erop? Stel je voor dat hij/zij dit 30x krijgt?


Een gesprek met een vriendin zette me aan het twijfelen. Ze is zelf leerkracht in het basisonderwijs en vindt dat je wel een cadeau moet geven aan het eind van het schooljaar. Het is zo gangbaar nu om dat te doen dat het sneu is als je kind de enige is die niet iets geeft. Ik ben al weer een tijdje uit het (basis)onderwijs, toen ik zelf nog op de school werkte waar R. naartoe gaat kreeg ik van enkele leerlingen een roos of tekening aan het eind van het jaar; op het (V)SO waar ik daarna 6 jaar werkte was er helemaal geen sprake van cadeaus aan het eind van het jaar.

Het is mijn eigen onzekerheid die me zo deed twijfelen, ik plaatste mijzelf in de situatie. Is het nodig dat elk kind iets geeft aan het eind van het jaar? Verdien ik het? Noodzakelijk is het zeker niet, maar ik denk dat het wel erg welkom is, een bedankje. Ik zou het erg waarderen.
Het is een blijk van waardering, de leerkracht heeft toch het afgelopen jaar minimaal 1000 uur bijgedragen aan de ontwikkeling van je kind. Ik had zelfs het geluk een heel goede klik te hebben met de juf van mijn zoon, die niet alleen oog had voor R. maar ook voor L. en de rest van het gezin.

Maar wat geef je dan? Een chocoladereep? En fles wijn? Een fijne bodylotion? Een door je kind gemaakte tekening? Een waardebon voor iets? Een bos bloemen? Een pot met bloemenzaadjes?
Ik zie van alles voorbij komen online.
Vorig jaar met het afscheid van de peuterspeelzaal schreef ik een brief aan de twee leidsters van R. waar ik mijn waardering voor hen uitsprak en deed ik er volgens mij nog een roos bij.


Ik bestelde bij Lentezoet een kaart met een prachtig gedicht, schreef op de kaart hoe dankbaar ik was dat zij een jaar lang zo'n belangrijke rol gespeeld heeft in R.'s leven en heb samen met R. de envelop versierd. Dit past bij mij, dit voelt goed en ik schat in dat R.'s juf dit ook erg waardeert.



Reacties