Review: Organicup


Een menstruatiecup, dat leek mij wel wat.

  • Minder afval, omdat je geen wegwerpartikelen als maandverband en/of tampons meer gebruikt.
  • Geld besparing, het is een investering (zo'n €20,- tot €30,- tenzij je het bij AliExpress koopt, daar al vanaf €1,67) maar doordat ie zo'n 10 jaar mee gaat kan het zéker uit.
  • Geen luchtjes meer, zoals kan gebeuren met het gebruik van maandverband.
  • Kans op doorlekken is véél minder groot.
  • Minder vaak moeten verschonen, dus meer vrijheid.
  • Makkelijker blijven sporten tijdens je menstruatie (hardlopen combineert niet zo lekker met maandverband dragen is mijn ervaring).


Ik was bezig me er in te verdiepen toen er een leuke actie kwam op de Facebookpagina van OrganiCup, namelijk de opdracht een afscheidsbrief te schrijven aan je maandverband en tampons. De beste inzendingen zouden een Organicup winnen. Leuk! Daar deden H. en ik aan mee, met deze inzendingen. 
Lachen toch? Een leuke en ludieke actie om de cup onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. H. won zelfs, maar gaf de cup aan mij.

Eenmaal de cup in huis was het wachten totdat ik weer ongesteld zou worden. Het is even puzzelen en oefenen hoe de cup het beste in te brengen is, je moet hem om je baarmoedermond plaatsen, maar wanneer je daarmee eenmaal uit de voeten kunt is het ideaal. Doordat ie vacuüm zit loopt er niets aan langs en wordt alles netjes in de cup opgevangen.

Het verwijderen van de cup gaat ook prima en zonder stuntelen, er zit onderaan een soort trekkoord, als je daar aan trekt floept ie er zo uit. Ik pakte hem bij de onderkant van de cup en kneep er een beetje in om het vacuüm eraf te krijgen en pakte hem er zo uit.
Doe het wel met beleid, ik heb 'm nog niet meer dan 1/3 vol gehad, maar je wilt toch niet smeren met het bloed, nietwaar?

In theorie kun je met na het ontwaken en voor het slapen gaan de cup legen en omspoelen de dag doorkomen, ik heb het toch wat vaker geleegd. Even omspoelen en dan weer inbrengen, meer is het niet.

Een toilet met een fonteintje is dus wel handig wanneer je zo'n cup gebruikt, op een openbaar toilet zou ik dan toiletpapier gebruiken om hem schoon te vegen denk ik.
Je steriliseert de cup na je ongesteldheidsweek (zoals je dat ook met spenen en flessen doet, gewoon in een pan kokend water) en dan is ie weer klaar voor gebruik.

Ik moest vreselijk lachen bij het bestellen, er zijn verschillende maten namelijk. De vraag "wat is je maat, 30+ en heeft een kind gehad via vaginale bevalling denk ik?" is toch wel één van de meest bijzondere vragen die me ooit gesteld is, haha.

Kortom, ik ben er blij mee en vind het een goed alternatief voor het reguliere aanbod aan verband en tampons. Ik zou wel de cup bestellen of kopen bij een winkel waarbij je zeker weet dat de keurmerken kloppend zijn. Ik kies juist voor een siliconen cup omdat ik minder plastic wil gebruiken, ik wil dan ook zeker zijn dat de cup niet van plastic is of weekmakers als BPA bevat.

Reacties