Gezond en lekker: Kind-proof wraps




Wraps vind ik lekker, ook de rest van het gezin houdt wel van de "pannenkoeken", zoals L. het noemt. Ik heb het verschil geprobeerd uit te leggen, maar ach, als hij het zo wel eet ondanks dat het niet met poedersuiker belegd is zoals hij normaal met zijn pannenkoek wil, mag hij de wraps best zo noemen, haha.

Ik kies voor de volkoren variant en maak het zo klaar dat iedereen het kan beleggen wat wat ie lekker vindt, de ingrediënten in verschillende schaaltjes ziet er voor de kinderen ook erg uitnodigend uit.
De basis is vegan, een groentemengsel. Voor vriendlief en peuter doe ik er gehakt bij, voor oudste zoon plakken kaas.

Ik was bij de Albert Heijn om de groentes te kopen en toen kwam ik een guacamole pakket tegen op de groenteafdeling, hierin zitten twee rijpe avocado's, een tomaat, sjalotje, teentje knoflook, een limoen en een Spaanse peper. Normaal kost dit €2,99, nu was het afgeprijsd met 35% korting.
Ook was er een curry madras pakket, met een bloemkool, twee tomaten, limoen, rode paprika, 2 rode pepers, rode ui en kokosmelk en currypasta. Normaal €3,69, nu ook met 35% korting.

De dagprijs van twee eetrijpe avocado's is €2,79. Ik heb nu dus een heel pakket gehaald voor €2,-!
De dagprijs van een bloemkool is €2,95 - €3,50, ik vind het erg lekker maar koop het nu niet omdat het nog zo duur is. Ook vriendlief vindt bloemkool lekker, omdat we de afgelopen dagen veel gebarbecued hebben en hij dus alleen maar vlees en brood heeft gegeten leek het me een goed idee om zoveel mogelijk groentes in de wraps te verwerken.
Het is heerlijk geworden! De kinderen hebben hun bord leeg gegeten, wat niet altijd gebeurd wanneer het geen pasta is. Dit ga ik dus zeker vaker maken. En ook ga ik maar eens vaker bij de groentepakketten kijken, dat scheelt behoorlijk ten opzichte van het los kopen. Creatief kopen en creatief koken scheelt in de portemonnee ;)

Ingrediënten:
  • volkoren wraps, 8 st. 
  • bloemkool
  • bakje champignons
  • rode ui
  • sjalotje
  • verse knoflook
  • rode paprika
  • (blik) kidneybonen
  • 3 tomaten
  • avocado
  • rode peper
Als kruidenmix voor groente en ook voor het gehakt:
  • peper
  • zout
  • komijnpoeder
  • kaneel
  • kurkuma
  • paprikapoeder
  • oregano
Als extra (niet vegan):
  • geraspte kaas
  • hummus (peuter is gek op hummus)
  • biologisch rundergehakt 250 gram

Bereiding:

Snij de groentes in kleine stukken en bak in wat olie de ui glazig. Voeg dan de knoflook, rode peper en paprika toe. Vervolgens de champignons erbij doen en wachten totdat deze wat slinken. Dan de bloemkool en tomaten erbij doen, voeg dan naar smaak de kruiden toe en laat dit zo'n 5 - 10 minuten garen op matig vuur met een deksel op de pan.
Het gehakt kruiden en rul bakken.
De avocado heb ik in schijven gesneden.
De wraps even opwarmen in de magnetron volgens de verpakking.

Dan is het een kwestie van opscheppen met een vulling naar keuze. Voor wat extra pit raad ik chilipoeder aan. Eet smakelijk!

Reacties