Gezond en lekker: Chocoladecake met winterpeen en pecan

Een groentesapje maken met mijn sapcentrifuge doe ik regelmatig. Het is gezond, een goede manier om je dosis groente en fruit binnen te krijgen én de manier om van resten groente af te komen.
Het is wel jammer dat ik de pulp altijd weg gooi, wat kun je nou maken van die groente- en fruitmix?

Ik had nog een flinke lading winterpeen liggen, die heb ik in de sapcentrifuge gegooid. Er bleef veel pulp over, ik bedacht dat ik daarmee wel een cake zou kunnen maken! En zo geschiede. Alle benodigdheden had ik wel in huis, ik ben meteen aan het bakken gegaan.

Ingrediënten:

  • 100 gram boekweitgrutten
  • 60 gram tarwebloem
  • 50 gram cacao
  • 180 gram winterpeen-pulp (of geraspte wortel)
  • 3 a 4 eieren
  • 125 ml ahornsiroop
  • 1 tl zuiveringszout
  • 3 tl bakingsoda
  • 1 tl vanillebourbon
  • handje pecannoten
Bereiding:

 Verwarm de oven voor op 180 graden (ik heb een heteluchtoven).
Meng de boekweitgrutten, tarwebloem, cacao, zuiveringszout, bakingsoda en vanillebourbon in een kom.
Klop de eieren op met de ahornsiroop en voeg dit toe aan de kom met droge ingrediënten. Roer dan de winterpeen-pulp er doorheen en meng grondig.
Roer de pecannoten erdoor en doe het beslag in een met bakpapier bekleed cakeblik.
Bak het in ca. 40 minuten gaar.


Reacties