Hardlopen: 52 redenen om een marathon te lopen

Afbeeldingsresultaat voor loesje bucketlistOoit ga ik het doen. Het staat zeker bovenaan mijn bucketlist: een marathon lopen! Die in Enschede is vandaag geweest, ik heb er vorig jaar de 10 kilometer gelopen, een PR die nog steeds staat trouwens.
Áls ik hem ga lopen, dan zou ik ook voor Enschede of Amsterdam kiezen, Enschede is de oudste marathon van Nederland en Amsterdam heb ik al 2 keer een halve marathon gelopen. Internationaal zou ik kiezen voor Athene, de moeder der marathons, of New York, omdat het me gewoon té gek lijkt om naar New York te gaan, twee vliegen in één klap dan, haha.

Waarom ik een marathon wil lopen en niet genoegen neem met de drie halve marathons die ik al gelopen heb? Ik ben nou eenmaal een perfectionist en wil mijzelf continu blijven verbeteren, dat doe ik door óf mijn tijd te verbeteren óf door nog verder te gaan lopen.
En het is iets wat maar weinig mensen kunnen, ik zal vast nooit een Mount Everest beklimmen of volleerd yogi worden, een marathon lopen is iets wat ik misschien wel zou kunnen bereiken. Het is ten slotte leuker wanneer je dromen ook nog enigszins haalbaar lijken te zijn ;)




Dit leuke artikel vond ik op runnersweb.nl, dé redenen om wél een marathon te lopen.
De Amerikaan Dane Rauschenberg staat bekend als de man die 52 marathons liep in 52 opeenvolgende weekenden. Dit is zijn antwoord op alle artikelen waarin het wordt afgeraden om een marathon te lopen.

Er zijn genoeg artikelen te vinden met redenen om geen marathon te lopen. Zolang schrijvers goed onderbouwen waarom ze er zo over denken, zijn zulke artikelen prima. Er wordt vaak gedacht dat ik groot voorstander ben van marathons, maar mijn favoriete afstand is de halve marathon. Begrijp me niet verkeerd: ik ben gek op marathons. Ik denk alleen niet dat het voor iedereen een goede afstand is.

Toch kan ik het veel mensen aanraden om een marathon te lopen (of twee of 52). Veel redenen om 42 kilometer te lopen gelden echter ook voor andere afstanden. Daarom heb ik geprobeerd om wat dieper te graven en specifieke redenen te vinden om een marathon te lopen.

1. Het gevoel
Marathons zijn magisch. Je kunt je geweldig voelen tijdens iedere wedstrijdafstand, maar de ‘moeder der wedstrijden’ geeft je een runner’s high die nergens mee te vergelijken is.

2. Inspireer anderen
Het maakt niet uit of je een PR loopt, kruipend over de finish komt, of iets daartussenin, je inspireert altijd wel iemand langs de zijlijn om te beginnen met hardlopen.

3. Zelfvertrouwen
Als je eenmaal een marathon hebt gelopen, lijken dagelijkse taken opeens allemaal makkelijk. Als je het zelfvertrouwen dat je hebt na het lopen van een marathon in een flesje kon stoppen en kon verkopen, zou je binnen een mum van tijd miljonair zijn.

4. Wees een superheld
Heb je al eens goed gekeken naar de thermodekens die je krijgt aan de finish? Probeer je maar eens geen superheld te voelen als ze zo’n deken om je nek doen.

5. Reizen
Een marathon in het buitenland geeft je een goede reden om te reizen naar bijzondere plekken waar je normaal gesproken nooit naartoe zou gaan.

6. Leer een gebied van binnen en buiten kennen
Er is geen betere manier om een plek te leren kennen dan te voet, zelfs als het een klein, afgelegen dorpje is. 42 kilometer lang door een gebied lopen is een geweldig manier om elk mogelijk plekje te verkennen.

7. Maak nieuwe vrienden
Als je ouder wordt, wordt het steeds moeilijker om nieuwe mensen te leren kennen. Tijdens een marathon hoef je niet over koetjes en kalfjes te praten of een manier te vinden om het ijs te breken, want je doorstaat precies hetzelfde en kunt daarover praten met anderen.

8. Catering onder het lopen
Tijdens een marathon krijg je constant drinken, eten en handdoeken aangereikt, alleen maar omdat je een lange afstand hardloopt. Dat is toch geweldig?

Afbeeldingsresultaat voor loesje rennen
9. Mooie quadriceps.

10. Mooie kuiten.

11. Mooie billen.

12. Mooie buikspieren.


13. Geweldige mensen
Je inspireert niet alleen anderen, maar je zult zelf ook geïnspireerd raken. Je zult versteld staan van de verhalen van sommige marathonlopers.

14. Kameraadschap
Loop 42 kilometer samen met iemand en je hebt er een beste vriend bij. Je deelt zo’n belangrijke ervaring dat een nieuwe vriendschap onvermijdelijk is.

15. Medailles
Er is niks mis met het koesteren van een medaille die je herinnert aan je prestaties.

16. Vlinders in je buik
Als je ouder wordt, maak je steeds minder ‘eerste keren’ mee. Geen nieuwe diploma’s, geen eerste auto’s of eerste huizen. Minder dingen om vlinders van in je buik te krijgen. Aan de start van een marathon zal je ongetwijfeld wel kriebels in je buik voelen.

17. De straten zijn van jou
De straten zijn afgesloten. Allemaal voor jou!

18. Winnen
Er zijn maar heel weinig mensen die ooit een marathon winnen. Maar je kunt nooit winnen, als je nooit meedoet aan een marathon.

19. Voor jezelf
Je hoort vaak dat mensen dingen doen, omdat anderen tegen hen zeiden dat ze iets niet kunnen. Ze willen bewijzen dat ze het wel kunnen. Probeer dat niet te doen, maar doe het voor jezelf. Sommige mensen zullen nooit onder de indruk zijn van je prestaties. Maak je daar niet te druk om, want dan kun je nooit tevreden zijn met jezelf.

20. Beter inzicht in calorieën
Nee, je kunt niet alles eten wat je wilt. Je verbrandt veel minder calorieën dan je denkt met sporten en in eten zitten juist vaak meer calorieën dan je denkt. Een marathon brengt al die calorieën in perspectief. Wil je echt een extra portie eten opscheppen als je weet dat je tien kilometer moet lopen om het te verbranden?

21. Lopen met uitzicht op de mooie quadriceps van de andere lopers;

22. Lopen met uitzicht op mooie kuiten;

23. Lopen met uitzicht op mooie billen en dat 42 kilometer lang.

24. Breng je smaakpapillen tot leven – Een broodje smaakte nog nooit zo goed als na een marathon.

25. Of een banaan.

26. Omdat je het kunt

Denk je eens in hoeveel mensen graag een marathon zouden willen lopen. Jij hebt die optie. Benut het dan ook.

27-52
Deze laatste 26 punten zijn voor de 26 mijl van een marathon. Je moet een marathon lopen omdat je kilometer na kilometer steeds onoverwinnelijker wordt. Pijn, irritatie, zweet, tranen en bloed zullen uiteindelijk alleen maar herinneringen zijn.

Vergeet wat ik zei over de halve marathon. Ik heb mezelf zojuist overtuigd om nog een marathon te lopen.

Reacties